Spinner

Piruettien ja hyppyjen harjoitteluun!

Säästät jääaikaa ja opit nopeammin! Ota Spinner mukaasi ja harjoittele esim. ennen jäälle menoa alkulämmittelyn yhteydessä.

Ennen harjoittelua varmista, että sinulla on tarpeeksi tilaa. Käytä Spinneriä kovalla. liukkaalla ja tasaisella alustalla, jossa ei ole hiekkaa tai pieniä kiviä. Pehmeämmällä alustalla pyörintänopeus on hitaampi. Laita jalkaasi lenkki- tai sisäpelikengät.

Alussa Spinnerillä on vähän vaikeaa tehdä pitkiä piruetteja, mutta harjoituksen myötä asentosi kehittyy ja olosi on varmempi. Voit harjoitella mitä tahansa piruettia Spinnerillä: istuma-, vaaka-, kiihdytys-, taivutuspiruetit ja erilaiset yhdistelmäpiruetit, piruetit eteenpäin ja taaksepäin. Voit myös harjoitella Spinnerillä kolmosia, vastakolmosia, käänteitä ja vastakäänteitä sekä silmukoita.

Jame-Balancer®

Jame-Balancereilla voi tehdä myös samoja harjoitteita,kuin perinteisellä Spinnerillä. Kehittynyt luistelija (hyvä keskivartalo hallinta) voi siirtyä Jame-Balanceriin, ja tehdä vielä vaativampia harjoitteita esim. pallon kanssa.

Jame-Balancerista on saatavilla kahta mallia. Hopen värisellä tasapainon saavuttaminen on helpompaa kuin violetilla.



Nähdäksesi videon tarvitset selaimellesi uuden version Adoben Flash soittimesta.


Hanki Adobe Flash soitin

Ohjeita taitoluistelijoille

Alla esimerkki Spinnerin ohjeista taitoluistelijoiden tekniikkaharjoitteluun. Voit ladata A4 ohjeet esimerkin alla olevasta linkistä omalle koneellesi tulostettavassa PDF-muodossa.


© Pro Balance Oy, 2009. Kopiointi sallittu vain asiakaskäyttöön. Kaikki oikeudet pidätetään.

Lataa ohjeet taitoluistelijoille!

Valitse kieli klikkaamalla lippua.

Jame-Balancer® – Tasapaino- ja voimaharjoituksia taitoluistelijoille

Jame-Balancerilla voidaan tehdä myös samoja liikkeitä, kuin perinteisellä Spinnerillä! Alhaalla esimerkki Pirjo Uimosen ja Inka Virkkusen laatimista ohjeista. Voit ladata A4 kokoisen kolmisivuisen PDF-tiedoston esimerkin alla olevasta linkistä koneellesi.


© Pro Balance Oy, 2009. Kopiointi sallittu vain asiakaskäyttöön. Kaikki oikeudet pidätetään.

Lataa tasapaino- ja voimaharjoitusohjeet!

Valitse kieli klikkaamalla lippua.

Eivätkö ohjeet näy koneellasi?

Mikäli et saa lataamiasi tiedostoja avattua, sinun täytyy asentaa pdf-tiedostojen lukuun tarvittava ohjelma. Alla olevista linkeistä voit hakea joko Adobe Readerin tai huomattavasti pienemmän Foxit Readerin.

Golden Skate – ohjeita taitoluistelijoille

Taitoluistelun erikoisliike Golden Skate on tehnyt omia ohjeita ja videon taitoluistelijoille. Käy Katsomassa ja lataamassa ohjeet heidän omilta sivuiltaan klikkaamalla alla olevaa logoa.



Osta Pro Balance -tuotteita!

Klikkaa alla haluamasi tuotteen nimeä avataksesi listan jälleenmyyjistä.
Kysy Jame-Softia Jame-Balancer -jälleenmyyjiltä.





Suositukset:

Piruettilusikka (Spinner/Jame-Balancer) taitoluistelijan apuvälineenä oheisharjoittelussa.

Taitoluistelijan oheisharjoitteluun tuo lisäarvoa harjoittelu piruettilusikalla. Lusikan avulla on mahdollista harjoitella pyörimisen 1) aloitusta 2) kiihdyttämistä ja 3) lopetusta. Pyörimisasentoa on mahdollista vaihdella 1) seisomapiruetti 2) istumapiruetti ja 3) vaakapiruetti.

Näiden eri tasojen vaihtelulla ”matkitaan” jäällä tapahtuvien yhdistelmäpiruettien tekemistä ja kehitetään tasapainoaistia.

Piruettilusikalla voi pyöriä molempiin suuntiin myötä- ja vastapäivään sekä molemmilla jaloilla.

Piruettilusikan avulla harjoitellaan keskivartalon hallintaa. Lusikan pohjan muoto on kaareva kuten taitoluistimen terä (etu- ja takaterä). Lusikalla tulee seistä siten että painopiste on päkiällä ja asentoja vaihdettaessa tuo painopiste siirtyy hieman etu – takasuunnassa sekä sisä – ulkosuunnassa. Tämä aiheuttaa tasapainonmenettämisen tunteen ja vaatii hyvää keskivartalon hallintaa jotta tasapainon säilyttäminen onnistuu.

Kehittynyt luistelija (hyvä keskivartalon hallinta) voi siirtyä Jame-Balanceriin ja tehdä samoja ja vielä vaativampia harjoitteita esim. lisävälinein kuten pallon kanssa.

Jatkuva harjoittelu n. 4–5 kertaa/vko 10–15 min. on suositeltavaa. Samoin on huomioitava ylävartalon ryhti ja rentous suorituksen aikana.

Monet taitoluistelijat ovat käyttäneet lusikkaa säännöllisesti jo 6–7 vuotta ja parantaneet sillä oleellisesti pyörimistään, hyppyjensä ilmalentoasentoa ja alastulovalmistautumistaan.


– Berit Kaijomaa, nuorten olympiavalmentaja

Ohjaan työssäni kehonhallintataitoja nuorille tanssijoille ja luistelijoille. Jame-Balancer on pareittain käytettynä oiva väline aukikiertoharjoitteluun tanssijoilla. Monikäyttöisestä Jame-Balancerista hyötyvät monet käyttäjäryhmät kuntoutujista huippu-urheilijoihin ja lapsista ikääntyviin.


– Lilli Helpi, fysioterapeutti